fredag 8 juli 2011

Bildverkstad

Imorgon börjar bildverkstaden här hemma!
I den kurs jag nyss avslutade, kallad Startpaketet, så lärde jag mig hur visuellt starka barn med autism är- detta förklarar varför E alltid vinner över mig i Memory...!

Jag har redan ett bildschema över hur ett toalettbesök ser ut, vilka olika moment som ingår [kissa/torka sig/spola/tvätta händerna/torka sig] och det har fungerat k-l-o-c-k-r-e-n-t !

Så imorgon ska lamineringsmaskinen fram och fler bilder ska göras- tänk att det kan vara så lätt...att några få bilder kan minimera tjat & gnat här hemma...om detta fungerar och inte bara är nyhetensbehag återstår att se men om det gör det är det ju fantastiskt!

Fick även tipset att göra småbilder som jag fäster på en nycklring och sätter fast tex. i hans fotbollsväska. På bilderna kan det tex. finnas bilder på fotbollsskor/vattenflaska/målvaktshandskar/benskydd dvs det som ska packas i väskan innan träning- med dessa bilder ska han sen kunna packa sin egen väska. Det samma kan man sen göra med skolväskan & gympaväskan.
Smart va?

Målet med allt arbete är ju att E ska bli så självständig som möjligt i framtiden och att kunna packa sin egen väska är ju ett steg i det!

Vänligen
/Mamman

1 kommentar:

  1. Hej Mamman!
    Självklart är det ok att du länkar, det är ju det som är vitsen om vi ska kunna hjälpa andra och stötta varandra. Tack för titten på min blogg och välkommen åter//Lena
    P.S. Hur hittade du oss? D.S.

    SvaraRadera